A kényelmes évek szívünket és pénztárcánkat melengető konjunktúrája 2020. tavaszán egyik napról a másikra brutális recesszióba váltott, talán a magyar gazdaság a 2008-as válságnál is élesebb fordulatot vett.
Sokan a 2008-2009. vagy az 1929-1933. közötti nagy gazdasági világválsághoz hasonlítják az esztendőt, de mint minden válságnak, ennek is megvannak a maga nyertesei és vesztesei.
A mágikus 200 MRD
A hazai kommunikációs szakma is megsínylette az időszakot, azonban – a 2008-2009-es válsághoz hasonló %-os mértékben – a tavaszi mélyrepülést követően 2019-hez képest a visszaesés várhatóan kisebb lesz, mint 20%.
A 2008-as szintet (cca. 200 MRD HUF)* 2015-ben érte el a médiapiac, a 2019-es szint (245 MRD HUF)*, 2020-ra várhatóan 200 MRD HUF-ra csökken. A 2019-es szintű reklámköltésre vonatkozóan rövidebb időszakkal kalkulálnak a szakértők, 2022-ben már újra meghaladhatja a 245 MRD HUF-t.
Az iparági szereplők szerint 2020-ban, a digitális médiában a display szenvedte el a legnagyobb visszaesést, a social media viszont erősödött. Ha forrásaink nem tévednek, 2020-ban a print és az outdoor esetében jelentősebb az árbevétel csökkenés, a TV és a rádió esetében kisebb visszaesés várható.
Ha baj van, hajlamosak vagyunk vélt és valós sérelmeinket a piaci helyzetre, magánéleti problémákra, a Főnökre vagy a politikai helyzetre fogni, de nézzünk önmagunkba, fordított helyzetben, nyertesként, mennyire tudunk és akarunk segíteni az elbukott versenytársainknak, beszállítóinknak vagy az elbocsátott kollégáknak?!
A válságból kilábalás receptje alapvetően saját magunk és cégünk, a piaci környezetváltozáshoz alkalmazkodó, tudatos újra tervezése és fejlesztése. A hitünk, a pozitív attitűd, a folyamatos tanulás és az új, innovatív ötletek szinergiája magában hordozza a sikeres megújulást, ezt az „életérzést” kívánjuk 2021-re!
Sikerekben gazdag Boldog Új Évet Kívánunk!
A GeoTarget csapata
*Forrás: Magyar Reklámszövetség (netnet HUF)