Az elmúlt 12 hónapban a teljes mért célcsoportban* stagnált a lokális tartalomszolgáltató weboldalak (valamint social media felületeik) és az önkormányzati újságok médiafogyasztása.
Az önkormányzati költségracionalizálás hatására 2023-ban néhány vármegyeszékhelyen és településen ritkították az önkormányzati újságok megjelenések gyakoriságát, a teljes megszüntetésről kevesen döntöttek. Számításaink szerint havonta 1500 településen és budapesti kerületben, mintegy 4 millió postaládás terjesztésű önkormányzati újság jelenik meg.
A nők körében népszerű az önkormányzati újság és a helyi weboldalak, az előző év azonos időszakához képest emelkedett az arányuk. A férfiak esetében mindkét kategóriában csökkent az elérés.
Forrás: Ipsos, 18-65 éves lakosság Önkormányzati újságok médiafogyasztása
Forrás: Ipsos, 18-65 éves lakosság Lokális weboldalak és social media felületeik médiafogyasztása
Az Esomar státuszúak** között az „A” és az „E” kategóriába tartozókat vizsgáltuk. Az “A” társadalmi csoportba tartozók esetében a háztartás főkeresője önálló vagy alkalmazott értelmiségi (felsőfokú végzettséggel) magasan képzett top menedzser; középvezető vagy más menedzser viszonylag sok (hat vagy több) beosztottal; átlagnál magasabb iskolai végzettségű vagyoni javakkal jól ellátott inaktív. A D és “E” társadalmi csoportba tartozók esetében a háztartás főkeresője szakmunkás, képzetlen munkás, alacsony iskolai végzettségű hatnál kevesebb alkalmazottat foglalkoztató vállalkozó, mezőgazdasági termelő. **Forrás: www.mediainfo.hu
Országosan az „A” státuszúak 55%-át érik el az önkormányzati újságok, az „E” státuszúak aránya az előző évhez képest 15%-kal emelkedett, 38%. Az “A” és „E” státuszúak hasonló mértékben tájékozódnak lokális tartalomszolgáltató weboldalakról és azok közösségi médiafelületeiről (77%).
Forrás: Ipsos, 18-65 éves lakosság Önkormányzati újságok médiafogyasztása
Forrás: Ipsos, 18-65 éves lakosság Lokális weboldalak és social media felületeik médiafogyasztása
Az önkormányzati újságokból országosan a 18-29. éves korosztály 30%-a, az 50-59. évesek közel 50%-a tájékozódik. A fiatal és az érett felnőtt korosztály lokális online médiafogyasztása hasonló (76-77%), az önkormányzati újságok elérésében viszont jelentős a különbség.
Forrás: Ipsos, 18-65 éves lakosság Önkormányzati újságok médiafogyasztása
Forrás: Ipsos, 18-65 éves lakosság Lokális weboldalak és social media felületeik médiafogyasztása
*Az Ipsos a Geotarget Kft. megbízásából országos online kutatással (Computer Assisted Web Interviewing) méri fel a helyi média lakossági percepcióját. A piacvizsgálat célcsoportját a 18–65 éves fogyasztók képezik. A havonta összesen 1000 fős minta reprezentálja a hazai lakosságot a legfőbb demográfiai ismérvek (így életkor, nem, lakóhely szerinti régió, településtípus stb.) szerint.