A geotargeting vagy helyzetalapú célzás a marketing és reklámozás egyik stratégiája, amely során a tartalmak vagy hirdetések megjelenítését a felhasználók földrajzi elhelyezkedése alapján szabályozzák.
A célja, hogy pontosan azoknak a felhasználóknak jelenítsék meg, akik adott földrajzi területen tartózkodnak, vagy egy adott helyhez kapcsolódó érdeklődési körrel rendelkeznek.
A digitális szolgáltatók adatokat, gyakran a felhasználók IP-címének, GPS-koordinátáinak vagy más helymeghatározási technológiák alapján szereznek be, a PPC szakember az adatok optimalizálásával, a különböző digitális platformokon elhelyezett hirdetési megoldásokkal érheti el a meghatározott célcsoportot.
A hazai lokális offline médiumokról és azok hatékonyságáról kevés az online elérhető adat, még a mesterséges intelligencia segítségével sem jutunk igazán információhoz, ugyanis jelentős részük nem található meg a világhálón.
A Geotarget Kft. ezeket az offline médiumokat (önkormányzati és lokális reklámújságok, helyi TV, rádió, instore rádió, speciális OOH felületek), illetve a hazai digitális közönségmérésben nem szereplő lokális híroldalakat képviseli.
A cég portfóliójában megtalálható az összes hiperlokális médium, továbbá a piaci helyismeret, a szakmai tapasztalat a hirdetők számára hatékony reklámfelületek tartalmi és formai követelményeiről.
A Geotarget Kft. megbízásából az Ipsos 2021. decembertől, országos online kutatással (Computer Assisted Web Interviewing) méri fel a helyi média lakossági percepcióját. A piacvizsgálat célcsoportját a 18–65 éves fogyasztók képezik. A havonta összesen 1000 fős minta reprezentálja a hazai lakosságot a legfőbb demográfiai ismérvek (így életkor, nem, lakóhely szerinti régió, településtípus stb.) szerint.
A közel kétéves mérési periódusban összevont adatokkal reprezentatív mintán elérhetővé váltak az összes budapesti kerületben, és a vármegyeszékhelyeken a kutatási elemzések a lokális híroldalak, az önkormányzati újságok és reklámújságok médiafogyasztására vonatkozóan.
Lokális híroldalak
A hazai, helyi weboldalak evolúciójának alapjai a 2000-es évekre időzíthető, ekkor a helyi TV-k, rádiók, nyomtatott újságok által előállított tartalom „online tükörképeként” jöttek létre. A keresőmotorok, például a Yahoo! és a Google megjelenése megkönnyítette az emberek számára az online tartalmak és információk keresését, lehetővé tették a helyben élő felhasználók számára, hogy kulcsszavak alapján keressenek helyi információkat. A közösségi média megjelenése és a felhasználók által generált tartalom platformjainak térnyerése biztosította a helyiek számára, hogy lokális hírekről és eseményekről számoljanak be, így a helyi híroldalak gyakran bevonják az olvasóikat a hírközlésbe. A helyi híroldalak napjainkra egy fontos forrásává váltak a helyi híreknek és információknak, valamint a helyi közösségek tájékoztatásának, továbbá egyre fontosabb hirdetési platform a helyi vállalkozások számára, hogy bemutassák termékeiket vagy szolgáltatásaikat.
A helyi híroldalak és azok közösségi médiafelületei a 18-65. év közötti városban élő lakosság közel 80%-át érik el, a fővárosban 72% az arány.
(Forrás: Ipsos, helyi médiakutatás, 2023. október)
Önkormányzati újságok
Az önkormányzati újságok olyan postaládás terjesztésű sajtótermékek, amelyeket a helyi önkormányzatok vagy önkormányzati szervek adnak ki, hogy tájékoztassák a lakosságot a helyi kormányzati ügyekről és intézkedésekről. Ezek az újságok a helyi közösségek hivatalos hírforrásai, és általában hivatalosan jóváhagyott információkat és állásfoglalásokat közölnek. Az önkormányzati újságok célja, hogy bővítsék a helyi lakosság tájékozottságát a helyi kormányzati tevékenységekről és döntésekről, és lehetővé tegyék az önkormányzatok és a közösségek közötti kommunikációt. Az önkormányzati újságok fontos szerepet játszanak a helyi demokráciában és a helyi közösségek információellátásában.
Az önkormányzati újságok a 18-65. év közötti városban élő lakosság közel 50%-át érik el, a fővárosban 45% az arány.
(Forrás: Ipsos, helyi médiakutatás, 2023. október)
Helyi reklámújságok
A helyi reklámújságok olyan postaládás terjesztésű nyomtatott és/vagy online kiadványok, amelyek a helyi közösségek számára kínálnak hirdetési lehetőségeket.
A reklámújság fontos médium a helyi vállalkozásoknak és a hirdetőknek, mivel lehetővé teszik számukra, hogy közvetlenül elérjék a helyi közösséget, és reklámozzák termékeiket vagy szolgáltatásaikat.
A reklámújságok a 18-65. év közötti városban élő lakosság közel 63%-át érik el, a fővárosban 38% az arány.
(Forrás: Ipsos, helyi médiakutatás, 2023. október)
Helyi TV
2024-ben a Geotarget Kft. elindítja a helyi televíziós csatornák hatékonyságának kutatását. A cél, hogy feltárásra kerüljön a helyi televíziós csatornák működése, hirdetési és tartalomstratégiája, továbbá, hogy mennyire hatékonyak hirdetési platformként. Az elemzések révén a hirdetők számára biztosítható, hogy a lehető leghatékonyabban használják ki ezeket a csatornákat.
A helyi média kulcsfontosságú szerepet játszik a helyi közösségek információellátásában, a helyi médiakutatással a Geotarget Kft. célja, hogy hozzájáruljon a helyi médiapiac fejlődéséhez és átláthatóságához, továbbá a hirdetők számára bemutassa a helyi médiumok hatékonyságát.