A Nemzeti Olvasottság Kutatás 2020. januári tanulmánya alapján Budapesten a 15-69-es korosztályban 96% az internet penetráció aránya, azonban megyénként eltérő a megoszlás.
Somogy megyében 70%, Győr-Moson-Sopron és Baranya megyében 90% az arány.
Ha a generációkat vizsgáljuk, az „Z” és „Y” generációnál 98%, a „Baby Boomerek” és a „Veteránok” esetében 61% és 17% az online elértek aránya.
Az online hirdetési platformokon keresztül akár „tűpontosan” elérhetjük fogyasztóinkat, de lehet alternatíva vagy kiegészítő médiafelület az offline, ha idősebb korosztályra célzunk? Mennyire versenyképes egy hagyományos médium, ha például a kistelepülésen élő, 50 év feletti korosztály a potenciális fogyasztó?
2020. január 1-jei állapot szerint az országban 3155 település található, 346 város, 2809 község. Az ország településeinek harmada 500 főnél kisebb aprófalu. A népesség koncentrációja jelentős, a városokban él a lakosság héttizede. Magyarország település-szerkezeti és korosztályi sajátosságai alapján megállapítható, hogy a 65 év felettiek száma 2020-ban (1.942.234 fő) az előző évhez képest 2,7%-kal nőtt, és ennek a korosztálynak a 81%-a Budapesten kívül él. (Forrás: KSH)
A fentiek alapján, 1-1,5 millió azoknak az aránya, akik nem érhetők el online, ők változatlanul hagyományos médiafogyasztók. Ennek a célcsoportnak a túlnyomó része Budapesten kívüli, idősödő korosztály. Az offline geotargeting segítségével ezeket a fogyasztókat érhetjük el klasszikus, lokális médiatípusokkal.
A lokális médiumok mennyisége és sokszínűsége a település méretével egyenes arányban csökken. Megyeszékhelyeken, nagyvárosokban az ATL hagyományos médiumok mindegyike megtalálható, a kisebb települések esetében jellemzően egy-két médiatípus működik, a községek, falvak esetében tipikusan a helyi, önkormányzati újság jelenik meg havi vagy negyedéves rendszerességgel.
Az internet és a közösségi média térhódításával a helyi médiumok vezetői adaptálódtak és a hagyományos médiumokra szerkesztett információt, tartalmat weboldalakon, közösségi platformokon is publikálják, így felépült a helyi médiumok digitális mutációja.
Napjainkban az offline és az online médiumok szinergiája jellemzi már a legkisebb települések lokális kommunikációját is. Az online közösségi csoportokon keresztül a helyiek tájékoztatása egyre fontosabb szerepet képvisel, a napi szintű eseményeket, történéseket ezeken a platformokon keresztül osztják meg a települések.
Online vs. offline helyett online és offline geotargeting, a kettő megfelelő súlyozása, szimbiózisa jelentősen növeli a kampányok hatékonyságát. A digitális és a hagyományos médiumok egyaránt kihagyhatatlanok, ha a településen élőket minél szélesebb körben szeretnénk üzenetünkkel elérni.